2017. október 2., hétfő

Kosztolányi Dezső - Édes Anna

Sziasztok!
Hát eljött a pillanat, amikor egy klasszikussal érkezek! A blog megnyitásakor nem gondoltam, hogy erre sor kerül majd. :D

Előszó
Elég gáz, hogy rögtön egy olyan kötelezővel indítok, ami nem volt nagy kedvenc. Nem mondom, hogy utáltam, mert hazugság lenne. Érdekes a cselekménye, és szörnyű, ami Annának történik. Mégis a befejezés... Nem is tudom. Másnak nincs vele problémája, de nekem nem tetszett...


Író: Kosztolányi Dezső
Magyar cím: Édes Anna


Fülszöveg
"Az ​Édes Anna, bár remekmű voltát alig valaki vonta csak kétségbe, a szokásosnál is összetettebb problematikát kínál. A krisztinavárosi kis cselédlány története, aki a kommün után kerül a magas rangú, méltóságos Vizy család szolgálatába, aki mintacseléddé válik, szinte-szinte már a cselédlány ideáljává, akiről megindul a legendaképződés, kilenc hónapi tökéletes szolgálat után brutális módon meggyilkolja gazdáit. A regény egyszerre és egységben nyújtja a kommün és az ellenforradalom, a fehérterror és a vörösterror rajzát, a rendszerváltás egy történeti, de általánosítható modelljét, az úr-cseléd viszony aprólékos, megható bensőségességű rajzát, a kiszolgáltatottság anatómiáját, az egyéniség kiüresedésének, a „géppé válásnak” pszichológiai és mélypszichológiai analízisét, a „keresztény kurzus” mélyreható bírálatát, egy tartózkodóan szkeptikus történelemszemléletet, az action gratuite Gide által „felfedezett” módszerének világirodalmilag is példátlanul magas szintű megvalósítását és elmélyítését, valamint feledhetetlen, „élő” figurák csodálatos galériáját, élén a magyar irodalom egyik, esettségében is legvonzóbb, legmeghatóbb nőalakjával, a címszereplővel."

Információk
 - Cselédlány
 - Nagy hatalmú család
 - Egy elkényeztetett rokon
 - Balsors

Borító
Rengeteg borítóval kiadták már ezt a könyvet, úgyhogy kedvemre válogathattam. Nekem egy sima vörös borítós kötet van meg, úgyhogy helyette a fenti kiadást választottam. Már itt is olyan összetörtnek, és fáradtnak tűnik Anna, pedig egy fiatal lány, akinek még nem kellene utálnia az életét.

Történet
FIGYELEM! A történetről nyíltan beszélek, így ha nem akarsz spoilerbe ütközni, akkor csak a könyv olvasása után fusd ezt át!
Eredetileg nem olvastuk volna el ezt a történetet. Az Irodalom filmen tételhez az Árvácskát szántunk volna, de amikor megtudtuk, hogy miről szól ez, kíváncsiak lettünk. És valószínűleg nem figyeltem oda, mert sokkal kegyetlenebbnek láttam Vizyéket az olvasás előtt. De ne szaladjunk ennyire előre. Annának egészen addig sínen volt az élete, amíg nem került Vizyékhez. A család sokat követelt, és az asszony szerette kihasználni Annát. Tényleg rengeteget dolgoztatta, ugyanakkor esélyt adott neki, hogy eljárhasson szórakozni. A lány önként mondott le erről, és a kezdeti viszolygása is elmúlt a környezete iránt, amikor végre rendbe tették a házat. Igaz, hogy a méltóságos hölgyek, és urak folyton kibeszélték a cselédeket, de nem Anna az egyedüli, akit szóba hoztak. És... Nem is tudom. Szerintem nem bántották annyit, hogy oka legyen a tettére. Igazából én két olyan esetre emlékszem, amikor a háta mögött róla beszéltek, és egy olyanra, amikor durvák voltak vele. Ezen kívül inkább csak az asszony őrültsége jött elő időnként, de ezek sem voltak olyan vészesek. Vizy úr pedig szinte egyáltalán nem is folyt bele ezekbe az ügyekbe. Akivel igazán gondok voltak, az Jancsi. Egy elkényeztetett kölyök, aki bár odaáll dolgozni, amint teheti kihúzza magát a munka alól. Pedig eleinte kedveltem. Aztán Vizyék elmentek otthonról, neki meg elborult az agya. Nem járt dolgozni, a házat összekoszolta, és úgy viselkedett, mint valami őrült. És az, amit Annával tett, az borzalmas. Arra nincsenek szavak. Én amúgy is utálom, ha egy férfi bántalmaz egy nőt, vagy csak a kelleténél durvábban szól hozzá. De az, hogy megerőszakolja, kihasználva, hogy a lány nem mondhat nemet, az undorító. És utána még volt pofája magára hagyni, és amikor teherbe esett Anna, és a gyógyszerétől rosszul volt, akkor is a saját bőrét mentette, nem pedig a lány egészségét féltette. Oké, tudom, ebben a korban ez nem volt szokatlan, de akkor is gusztustalan. És Anna helyében én Jancsit nyírtam volna ki. Lehet, hogy Vizyék közelebb voltak, de megérte volna Jancsi után menni, és eltenni láb alól. Mert ő az, aki igazán ártott neki. Aki tönkretette az életét, és aki miatt megváltozott. Persze ez csak az én véleményem, és direkt az órai elemzés előtt írtam le, mert onnantól kezdve úgyis azt kell mondanom, amit a nagy közösség gondol, és a saját kisebb véleményem, ami annyira nem húzható rá a történetre, nem fog számítani.
Idézetek
"Tatár odaintett feleségének:
– A macskát.
– Ja – szólt Tatárné –, a macska. Mikor beszegődött, volt egy kéthónapos cicánk, az Ilonka cicája, a Cirmos. Ekkora, mint az öklöm. Reggel hallom, hogy a Bözsi tejet ad neki és hivogatja: „Jöjjön, kérem, Cirmos, itt a reggelije.” Magázta a macskát. Sokáig nem is merte tegezni."

"…egy tettet nem lehet megmagyarázni se egy okkal, se többel, hanem minden tett mögött ott az egész ember, a teljes életével…"

Remélem, tetszett a bejegyzés,
Peetagey Smile

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése