2018. március 15., csütörtök

Örkény István - Tóték

Sziasztok! 
Tudom, tudom, ahhoz képest, hogy milyen hátrányban vagyok, hozhatnám gyakrabban a bejegyzéseket. Igyekszem a szünetben minden nap kitenni egyet, bár nem tudom, mi jön össze belőle. Már nem ígérek semmit...

Előszó
Általánosban mindig az volt a véleményem, hogy a kötelezők egytől egyig unalmasak, és ha van is bennük humor, nagyon minimális. Aztán a gimiben egyre több olyan művel találkoztam, ami rácáfolt erre. A Tóték is egy ilyen mű, és örülök, hogy kötelezőnek adták, mert nagyon megkedveltem az írót!


Író: Örkény István
Magyar cím: Tóték

Fülszöveg
"„A Tóték… a magam szándéka szerint a kiszolgáltatottak tragikomédiája. …Kölcsönös függőségben élünk, egy személyben vagyunk zsarnokok és áldozatok. …hitem szerint az Őrnagy és a Tűzoltóparancsnok valójában egy személy. Ahhoz persze, hogy ebből drámai mű lehessen, össze kellett szikráztatni a benne rejlő pólusokat… …A mű azt kérdezi, hogy véges-e vagy végtelen az elnyomottak tűrőképessége, és azt válaszolja: van ennek is végpontja, amelyen túl béketűrésünk elfogy, és föllázadunk.” Örkény István"

Információk
 - II. világháború
 - Vendéglátás
 - Családtag féltése
 - Alárendeltség
 - Groteszk és abszurd vonások


Borító
Tudom, hogy egy olyat kellett volna választanom, ami csak a Tótékat foglalja magába, de tekintve, hogy ez van meg itthon, minden lelkiismeret furdalás nélkül tettem bele a bejegyzésbe. Nincsen benne semmi különleges, egy szimpla szövegekkel teli borító, de azt hiszem, nem is ez a lényeg.

Történet
Őszintén szólva, nem tudtam, mire számítsak. Adva van Tót, a tűzoltóparancsnok. A felesége, Marika, a lányuk Ágika. A fiúk, Gyula, aki a fronton van, és akiért bármit, de tényleg bármit megtettek volna. És akkor jött a fiúk őrnagya, akinek akár tetszik, akár nem ki kell nyalni a fenekét, hogy Gyulának jobb sorsa legyen. A szomorú az egészben az, hogy ha a postás rendesen végezte volna a dolgát, és nem ő dönti el, ki milyen levelet kaphat meg, akkor ez az egész talán teljesen máshogy alakult volna. Habár én reménykedtem, hogy Gyula túlélte, tekintve, hogy csak az eltűnéséről írtak, biztosra nem tudták megmondani, hogy meghalt. Az őrnagy úr csak két hétre érkezett a családhoz, de szerintem senki nem gondolta, hogy ez ilyen nehéz menet lesz! Szegény hozzászokott, hogy éjszaka rémálmai vannak, így akkor leköti valamivel a figyelmét, és nappal alszik. Csak éppen a családnak vannak nappali teendőik, így egy kicsit bonyolódott a helyzet. Éjszakánként dobozokat hajtogattak, és csak hajnalban mentek pihenni. Ami az őrnagynak teljes mértékben megfelelt. De a család néhány óra alvás után újra talpon volt, és elvégezték a teendőiket. Őszintén szólva csodálkozom, hogy a család csak ilyen későn kattant meg, és hogy ilyen jól bírták. Eleinte azért könnyű dolguk volt, mert az őrnagy nem tudott annyi papírt vágni, hogy egyszerre hárman dolgozhassanak. Így sutyiban tök jól ki tudtak lógni aludni. De aztán jött a zseniális ötlet, miszerint egy nagyobb vágóval több dobozt lehet megcsinálni egy éjszaka alatt. Így már tényleg nem tudták elbliccelni a dolgot, és komoly alváshiányban szenvedhettek szerencsétlenek. Elsőként Tót zakkant meg, és elkezdett mindenféle dolog alá bebújni. Lehetett az egy ágy, egy asztal, teljesen mindegy, csak aludhasson, és nyugton lehessen alatta. A plébános reakciója erre egy kicsit furcsa volt, de hát ez van. Tót hamarosan rejtekhelyet váltott, már a kinti budin, majd a kerti házban próbált elbújni. Utóbbi helyen már az őrnagy úr is csatlakozott hozzá, és egy nagyon kicsit talán Tót is megkönnyebbült. De igazán akkor lélegeztek fel, amikor Varró őrnagy elindult tőlük. Végre minden visszaállt a megszokott rendbe. Reggel reggeliztek, délben ebédeltek, és este vacsoráztak. Nem volt éjszakai műszak és a vágó is hátrakerült a kertbe. Csakhogy nem olyan könnyű megszabadulni egy ilyen embertől. Szerencsétlenségükre három napig nem tudott továbbállni, így azt a pár napot ott akarta tölteni a családnál. A vége pedig... Azt hiszem, feltette a pontot az i-re. Először úgy gondoltam, bemásolom azt a részt, de inkább legyen mindenki előtt titok, úgy sokkal jobb!
Idézetek
"Már az is elég, hogy a világ egy része mindig az ember háta mögött van. Minek ezt a bajt még azzal is tetézni, hogy valaki folyton odanéz?"

"Amikor a felnőttek esze csődöt mond, néha a gyermekek mentik meg a helyzetet."

"A némaságot nem lehet se rosszul érteni, se félremagyarázni. Vannak percek (órák, évek, korszakok), amikor a hosszú élet titka a hallgatás."

Remélem, tetszett a bejegyzés,
Peetagey Smile

4 megjegyzés:

  1. Ahoy!
    En a gimis kötelezőket az összeset imádtam. Mondjuk voltam olyan megszállott, hogy általános suliba is szerettem őket xD túlságosan rajongok a klasszikusokert. XDD
    A Tóték nagyszerű alkotás, mind azért mert egy groteszk mű, amiért megint csak oda vagyok, aztán a mondanivalója is nagyon adja. Mi 12-ben megneztuk filmben is, az az egyik kedvenc régi magyar filmem. :D es az egész osztálynak tetszett, ami azért elég ritka dolog. :D
    Örkény egészen egyedi módon dolgozta fel a II. vh traumáit, es érdekes, hogy mennyire máshogy állt például hozzá Pilinszky.
    Azt hiszem Örkénynek abban igaza van, hogy a világot néha fejjel lefelé kell látni, hogy el tudjuk nevetve viselni azt a sok szörnyűséget, amit látunk es tapasztalunk.
    Néha sokkal több értéket látok egy-egy klasszikusban, de ez csak az én megszállott véleményem. :D xD
    Köszönöm, hogy olvashattam ezt az ismeretetot is, bocsi a hibákért, telorol vagyok. ^^""

    Moro

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Halihó! :D
      Jaj, engem némelyik kiakasztott, a legrosszabb élményem a Csongor és Tünde... Emlékezetes pontja volt a nyárnak...
      Szerintem a gyerekek imádják, mikor valami ilyen morbid, úgyhogy ezen nem is csodálkozom! :D
      Pilinszkytől nem olvastam, de tény, hogy Örkény fantasztikus író! Egyszerűen olyan stílusa van, hogy mindenki megszereti!
      Én gimiben jöttem rá, hogy a legtöbb ember fura. A kötelezőket lehet szeretni, erre a gyerekek többsége mindig nyafog...
      Semmi gond, én köszönöm, hogy elolvastad és írtál! :3

      Törlés
  2. Nagyon jó volt olvasni ezt a bejegyzést, hisz rég voltam már gimnazista, s így kedves emlékeket ébresztett bennem. :)
    Mi is megnéztük a filmet, és meglepően jól megmaradt bennem a történet. ^^

    Köszi ezt az ismertetőt! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek nagyon örülök! *.* :D
      Őszintén szólva én nem láttam a filmet, annyira nem is vonzz, mivel vannak különbségek a kettő között, és abban őrültebb az őrnagy. De az biztos, hogy maradandó nyomot hagy az emberben. :D
      Köszönöm, hogy elolvastad! :)

      Törlés